Gode sunde vaner, kan give et bedre liv

Få hjælp til en sundere og mere vedholdende
livsstil både kost og livsstilsmæssigt – og få mere vedvarende energi.

Sundhed600x600

Et par gode kostråd til en start

Gode råd:

  • Spis kun når du er sulten. (Ikke småtspisende)
  • Lær at mærke efter hvad din krop har brug for.
  • Drik vand efter din vægt. Gerne 1/3 del af din kropsvægt. Fx. 60 kg = 18 dl
  • Sørg for at få gode olier, i form af fx. koldpresset olivenolie, mandler, hørfrø dagligt – din hjerne og celler elsker det.
  • Rejs dig mindst 1 gang i timen – du får flade baller af at sidde meget…
  • Dyrk motion der gør dig glad og som du kan holde ved – min 1/2 daglig.
  • Få nu den søvn – sluk for tv & PC senest kl 22. Vi skal ha ml 7-9 timers søvn.
  • Smil og grin noget mere – det giver skønne lykkehormoner

Spis mere frugt og grønt

Kostrådene og lidt til:

  • Spis mere frugt og grønt – 6 om dagen. 2 stk. frugt og gerne 500 g grønt
  • Spis fisk og fiskepålæg – flere gange om ugen. Skønne olier i fede fisk
  • Spis kartofler, ris, eller pasta og groft brød – hver dag. Det skal være groft/fuldkorn!
  • Spar på sukker – især fra sodavand, slik og kager. Du har ikke brug for det, så skær kraftigt ned – find alternative sunde løsninger!
  • Spis mindre fedt – især fra mejeriprodukter og kød. Men husk de gode kerner og frø, samt olier!
  • Spis varieret – og bevar normalvægten. Mærk hvad du har brug for!
  • Sluk tørsten i vand. ca. 1/3 af din vægt
SR-Illiu600x600-Life3
SR-Illiu600x600-Life2

Aktiv i mindst 30 minutter

Vær aktiv

Vær fysisk aktiv mindst 30 minutter om dagen. Aktiviteten skal være med moderat til høj intensitet og ligge ud over almindelige kortvarige dagligdags aktiviteter.
Hvis de 30 minutter deles op, skal aktiviteten vare mindst 10 minutter.

Mindst 2 gange om ugen skal der indgå fysisk aktivitet med høj intensitet af mindst 20 minutters varighed for at vedligeholde eller øge konditionen og muskelstyrken.

Der skal indgå aktiviteter, som øger knoglestyrken og bevægeligheden.

Fysisk aktivitet ud over det anbefalede vil medføre yderligere sundhedsmæssige fordele.

Råd om motion

Her er fire rigtig gode råd om motion fra netdoktor.dk:

1: Dyrk dig selv

Tid til dig selv – helt uden ansvar for hus, hjem eller børn. Motionstid er DIN tid. Nogle synes, det er sjovt at have børnene med, mens andre synes det er fantastisk at kunne ‘trække stikket’ og være sig selv.

2: Skriv det i kalenderen

Motion skal plottes i kalenderen på lige fod med middagsaftaler og lignende. Du husker dig selv på din prioritering ved at få det sat ind i kalenderen.

3: Alt er bedre end intet

Hvert skridt tæller – også dem du vælger at tage op ad den rullende trappe eller løb en lille tur i stedet for slet ingen.

4: Gør det sjovt

Der er ikke noget mere dræbende ved motion, når det er kedeligt. Find ud af, hvad der skal til for at gøre det sjovt. Måske en aftale om at løbe sammen med en god ven?  Du kan også vælge at købe dig til lidt udstyr, der gør det sjovere – for eksempel et pulsur eller en Ipod. Det vigtigste er, at du motiverer – og ikke holder op.

Lidt har også ret – spørg ikk om du har lyst, just do it! 

SR-Illiu600x600-Run

Erhvervsaftaler

Jeg har erfaring med at forebygge lange sygemeldinger! Så spar penge på den lange bane og gør noget godt for medarbejderne.

Akut tid

Har du brug for akut hjælp, så har jeg altid indlagt akuttider – hvilket betyder, at du kan få en tid inden for 1-3 dage, ved akut opstået krise.

Gratis råd

Jeg har samlet en række gode råd, om alt fra stresshåndtering til sund livsstil, lidt om parforholdet, motion, og ro i nervesystemet m.m.